Melatah

by - March 15, 2013


Assalamualaikum,


Pakar percaya latah adalah satu kebiasaan yang kaitan rapat dengan fungsi sistem saraf pusat dan psikologi.
MASYARAKAT kita terutama kaum Melayu sememangnya cukup sinonim dengan melatah terutama golongan berumur. Menghibur dan mencuit hati. Mungkin itulah gambaran paling tepat bagi menggambarkan gelagat mereka yang melatah ini. Jika diperhatikan, apabila seseorang melatah, dia seolah-olah hilang pertimbangan dan lupa seketika perbuatan yang dilakukan. Anehnya, tiada siapa yang akan menjauhkan diri daripada mereka yang melatah malah latah mereka berpanjangan jika terus diusik.

Selain yang sudah berusia dan dianggap nyanyuk, latah juga sering dikaitkan dengan wanita berusia. Hinggakan, sesuatu majlis keraian bagaikan kurang seri tanpa mereka yang melatah ini
Pakar Psikologi, Dr William S Buroughs, menjelaskan latah adalah situasi terkejut melampau (hyperstartling) yang ditemui di Asia Tenggara pada sesetengah bangsa saja dan amnya pada wanita.
Bagaimanapun, bukan wanita saja yang dikaitkan dengan melatah, lelaki juga apa kurangnya. Ada juga lelaki yang melatah dan kadang kala latah mereka lebih teruk daripada wanita.



Orang Indonesia pun ada yang melatah tau :p


Melatah ni memang seronok, seronok pada orang yang mengusik tu. Tapi jangan sampai orang yang melatah tu angkat tangan atau kaki kat korang lah. Nahas korang nanti. Nak mengusik pun, berpada-pada lah. Kesian kat diorang sebab letih. Boleh nampak letih diorang tu. Kita yang ngusik pun boleh letih gelak tau tak.

Pernah sekali adik FD ngusik pak cik saudara kitorang. Masa tu pak ndak baru lepas cuci kereta. Tengah jalan nak naik (masa tu duduk apartment), adik kejar pak ndak dan cucuk pinggang dia. Habis pak ndak simbah air ke belakang. Memang nak tergelak ah! Nasib baik FD dengan adik FD tu tak basah.

Orang kata, jangan nak mengusik sangat orang melatah ni takut "berjangkit". 

You May Also Like

14 comments

  1. bahaya gak melatah ni.. kkadang2 kan ada org saja2 nak melatah pastu bila dah saja2 suka lama2 dah terbiasa.huhu

    ReplyDelete
  2. diana, tajuk apa muzik dalam blog diana. hana ada dengar lagu ni tapi bila nak cari balik tajuk.huhu nanti balas kat cbox ek..

    ReplyDelete
  3. hehe.. ^_^
    kalau org kedah melatah lagi la lawak.. tambah2 org2 tua..

    ReplyDelete
  4. haha. Meya pun melatah jugak! b'jangkit lepas selalu kcau nenek.

    ReplyDelete
  5. Syara sebenarnya pun melatah. teruk jugak tapi dulu sekarang dah kurang sikit :)

    ReplyDelete
  6. Alhamdullilah .
    syada takde penyakit 'melatah' ni .
    Haha :D

    ReplyDelete
  7. budak-2 pun reti melatah ... kelakar dengar kawan saya melatah . opocot mak engkau jatuh ! haha . saya sendiri pun pernah melatah

    ReplyDelete
  8. kdg2 bahaya latah ni. teringat gelagat norkhiriah & ieda moin masa diinterview psl kes latah ni. mmg diorg berjangkit2, kdg2 siap berjoget bagai. tp yg bahayanya kalau ada pegang benda2 tajam

    ReplyDelete
  9. melatah ni kategori 1 penyakit gak.

    ReplyDelete
  10. kita nak share kat blog eh.. :)

    ReplyDelete
  11. hehehe ada budak lelaki, schoolmate saya melatah.. sakit perut gelak wkwkwk

    ReplyDelete
  12. HAHA suka dengar orang melatah. Kelakarr. Perkataan pelik-2 keluar dari mulut diorang xD Tapi yang TER-carut pon ada ._.

    ReplyDelete