Belajar Tentang Coklat di Chocolate Museum Kota Damansara

by - September 09, 2022

Assalamualaikum

Mesti teruja kan bila baca perkataan coklat tu. Sape je yang tak suka coklat, betul tak? Tak kira lah budak kecik, yang dewasa dan yang berumur pun sukakan coklat. Selama ni asyik makan coklat tanpa tau tentang coklat. Kali ni Fatin berpeluang timba ilmu pasal coklat.


Tentang Chocolate Museum 1.0
Dibuka pada 2013, Chocolate Museum pertama di Malaysia (Chocolate Museum 1.0) telah menerima ramai pelawat, dan dalam masa yang sama, Chocolate Museum memberi konsep elemen asas 3E kepada pelawat iaitu pendidikan mengenai pengalaman koko dan coklat (Education regarding cocoa and chocolate), pengalaman dalam proses membuat coklat (Experience of chocolate-making process) dan membeli belah coklat yang menyeronokkan (Enjoyable shopping).



Oleh kerana telah mendapat sambutan yang menggalakkan dari orang ramai, Chocolate Museum 1.0 telah menjadi terlalu kecil untuk menampung bilangan pelawat yang ramai maka terciptalah Chocolate Museum 2.0 yang lebih besar dan memaparkan persembahan yang lebih menarik.

Chocolate Museum 2.0
Chocolate Museum 2.0 ialah ciptaan semula dari Chocolate Museum 1.0 oleh Kumpulan DR Group Holdings Sdn Bhd, di mana objektif utama adalah untuk meningkatkan pengalaman pelawat melalui tarikan yang menakjubkan, karya seni asli dan fakta yang menarik.

Walaupun ia dikaitkan secara fizikal dengan Chocolate Museum 1.0, Chocolate Museum 2.0 membezakannya sebagai muzium generasi akan datang dengan menghasilkan paparan asli dan yang pertama termasuklah:
  • Replika Saiz Nyawa Pokok Koko Malaysia
  • Loacker Town (Jenama air No 1 di seluruh dunia)
  • Buku Bacaan Setinggi 10 kaki
  • 100 pieces Koleksi Patung Asli Kawad Lembu
  • Sneak Peak of LIVE Chocolate Factory (limited viewing)
  • Koleksi Arca Coklat Artistik (dengan sokongan kerjasama dengan institusi pengajian tinggi tempatan untuk mempromosikan bakat Malaysia)
  • Set Kereta Api Coklat Model 35 kaki panjang - Model Tolok Dalaman Terbesar 1 Set Kereta Api di Malaysia! 
  • Replika Koleksi Model Kapal Skala Sejarah
  • Potret Kolaj menggunakan coklat m&m (potret Tun Dr Mahathir Mohamad menggunakan 5,359 keping choco m&m's) 
  • Dinding Seni 3D Coklat Venice 
  • Menara Kuala Lumpur City Centre (KLCC) dibuat menggunakan 525 kg coklat 
  • Crazy Mirrors


Potret Tun Dr Mahathir Mohamad


Crazy Mirrors


Chocolate Lab

Habis tour kat Museum 2.0, kite join chocolate lab pulak. Bagi peluang kat anak pengalaman buat coklat. Padahal ibu dia pun semangat macam dia jugak 😜

Harga Chocolate Lab ikut pakej:
  • Junior Chocolatier RM39 - chocolate dipped marshmallows and chocolate bar
  • Advance Chocolatier RM54 - chocolate dipped marshmallows, chocolate bar, moulded chocolate and chocolate stencil
  • Junior Chocolate House RM59 - 550g of chocolates for individual
  • Advance Chocolate House RM159 - 1kg of chocolate for group
Harga ni untuk per person ya. Kalau untuk Advance Chocolate House tu harga 1 group max 4 pax/person. Lagi jimat yang tu la. And yang best, coklat yang kite buat tu boleh bawak balik ya. Seronok! Btw, setiap pakej tu termasuk lawatan Chocolate Museum 1.0 dan 2.0.

Dah ready nak buat coklat!

Ini pakej Advance Chocolatier. Untuk decoration atau filling coklat pun disediakan. Jangan bawak balik mould tu pulak 😆


Bagi lah peluang kat Fayyra buat apa yang dia nak. Janji dia puas hati, ibu okay je.

Happening sangat sebab ramai join chocolate lab masa tu.


FIDANI - Finest Chocolate Creation


FIDANI telah mencipta coklat buatan tangan terbaik untuk peminat coklat di Malaysia dan di seluruh dunia sejak tahun 1999. Menggunakan coklat berkualiti terbaik dan 100% cocoa butter, terdapat 70 perisa berbeza dan dan lebih 200 jenis filling untuk dipilih. FIDANI juga membuat coklat custom made design untuk majlis perkahwinan, majlis koperat, dan apa apa jenis majlis.

FIDANI menetapkan dari hari pertama untuk menerokai pasaran premium. Falsafah kami adalah untuk menyediakan hadiah yang paling berprestij kepada kumpulan masyarakat tinggi dengan janji hanya coklat gourmet berkualiti terbaik kepada pencinta coklat.


Mereka mempunyai hadiah coklat yang menarik untuk majlis-majlis khas, dan coklat yang menarik untuk dimakan sendiri. FIDANI akan membawa SENYUMAN ke wajah anda; jadikan lawatan anda satu pengalaman yang tidak dapat dilupakan.

Jenama FIDANI kini boleh didapati di KLIA 1 dan 2, Mitsui Premium Outlet, Souq Shoppe @ Masjid Putra, Putrajaya, Genting Premium Outlet, Johor Premium Outlet

Waktu operasi:
Buka setiap hari
10 pagi hingga 5 petang

Contact:
017-910 4439 (Customer Service / Booking)
017-208 4892 (Shop)
03-7490 4260 (Office)

Alamat: Chocolate Museum @ Kota Damansara
No. 2, Jalan Teknologi 3/5, Taman Sains Selangor 1,
47810 Kota Damansara, Selangor

Facebook: Chocolate Museum



You May Also Like

0 comments